Released in 1971, this lyrical short documentary marked the directorial debut of legendary Abenaki director Alanis Obomsawin. Filmed at a residential school in northern Ontario, it is composed entirely of drawings by young Cree children and stories told by the children themselves. Listening has been at the core of Obomsawin’s practice since the very beginning. “Documentary film,” she said in a 2017 interview, “is the one place that our people can speak for themselves. I feel that the documentaries that I’ve been working on have been very valuable for the people, for our people to look at ourselves… and through …
Released in 1971, this lyrical short documentary marked the directorial debut of legendary Abenaki director Alanis Obomsawin. Filmed at a residential school in northern Ontario, it is composed entirely of drawings by young Cree children and stories told by the children themselves. Listening has been at the core of Obomsawin’s practice since the very beginning. “Documentary film,” she said in a 2017 interview, “is the one place that our people can speak for themselves. I feel that the documentaries that I’ve been working on have been very valuable for the people, for our people to look at ourselves… and through that be able to make changes that really count for the future of our children to come.”
Ce court métrage documentaire réalisé par Alanis Obomsawin peut servir à inspirer des méthodes d’enregistrement de récits à la première personne. Pourquoi est-il important d’inclure les voix et les points de vue originaux des peuples autochtones dans les récits du Canada? Pourquoi est-il important d’inclure les expériences vécues à la première personne dans l’étude de l’évolution de notre société? Faites une recherche sur les cérémonies du solstice d’hiver qui étaient pratiquées par divers groupes des Premières Nations avant que la tradition de Noël soit enseignée aux Autochtones. En quoi les cérémonies du solstice d’hiver diffèrent-elles des célébrations de Noël ou en quoi leur ressemblent-elles? Les enfants des pensionnats auraient-ils été autorisés à représenter dans leurs dessins leurs cérémonies traditionnelles, qui auraient été pratiquées à la même période de l’année que les célébrations de Noël? Qu’aurait-il pu arriver à un enfant des pensionnats qui aurait refusé de célébrer Noël, mais qui aurait plutôt suivi les cérémonies culturelles traditionnelles qui honorent la nature pendant le solstice d’hiver?