In 1963, Lena Wandering Spirit became one of the more than 150,000 Indigenous children who were removed from their families and sent to residential school. Jay Cardinal Villeneuve’s short documentary Holy Angels powerfully recaptures Canada’s colonialist history through impressionistic images and the fragmented language of a child. Villeneuve met Lena through his work as a videographer with the Truth and Reconciliation Commission. Filmed with a fierce determination to not only uncover history but move past it, Holy Angels speaks of the resilience of a people who have found ways of healing—and of coming home again.
In 1963, Lena Wandering Spirit became one of the more than 150,000 Indigenous children who were removed from their families and sent to residential school. Jay Cardinal Villeneuve’s short documentary Holy Angels powerfully recaptures Canada’s colonialist history through impressionistic images and the fragmented language of a child. Villeneuve met Lena through his work as a videographer with the Truth and Reconciliation Commission. Filmed with a fierce determination to not only uncover history but move past it, Holy Angels speaks of the resilience of a people who have found ways of healing—and of coming home again.
Avertissement : description de violences physiques
Ce court métrage peut fournir des sujets de discussions, de recherches et de projets sur les pensionnats autochtones. Comment les politiques de colonisation, reposant par exemple sur les pensionnats, ont-elles tenté d’annihiler la culture des peuples autochtones? Quels étaient les objectifs des pensionnats et quelles sont les conséquences à court terme et à long terme (transmises d’une génération à l’autre) sur les personnes, les familles et les communautés? Après avoir pris connaissance des traitements horribles que les enfants autochtones ont subis dans les pensionnats, décrivez les valeurs éthiques et morales des auteurs de ces abus sur le plan individuel et social. L’héritage des pensionnats autochtones continue-t-il d’influer sur la société canadienne? Qu’est-ce qui a motivé la fermeture des écoles? Comment les personnes, les communautés et les organisations travaillent-elles pour favoriser la guérison et la réconciliation? Quelles sont les qualités de résilience et comment la société peut-elle prendre part à des appels à l’action qui favorisent la réconciliation?