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Kanehsatake: 270 Years of Resistance

1993 1 h 59 min
Dernière chance

In July 1990, a dispute over a proposed golf course to be built on Kanien’kéhaka (Mohawk) lands in Oka, Quebec, set the stage for a historic confrontation that would grab international headlines and sear itself into the Canadian consciousness. Director Alanis Obomsawin—at times with a small crew, at times alone—spent 78 days behind Kanien’kéhaka lines filming the armed standoff between protestors, the Quebec police and the Canadian army. Released in 1993, this landmark documentary has been seen around the world, winning over a dozen international awards and making history at the Toronto International Film Festival, where it became the first …

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Cette œuvre contient des scènes de violence. Pour public averti.
Kanehsatake: 270 Years of Resistance

Détails

In July 1990, a dispute over a proposed golf course to be built on Kanien’kéhaka (Mohawk) lands in Oka, Quebec, set the stage for a historic confrontation that would grab international headlines and sear itself into the Canadian consciousness. Director Alanis Obomsawin—at times with a small crew, at times alone—spent 78 days behind Kanien’kéhaka lines filming the armed standoff between protestors, the Quebec police and the Canadian army. Released in 1993, this landmark documentary has been seen around the world, winning over a dozen international awards and making history at the Toronto International Film Festival, where it became the first documentary ever to win the Best Canadian Feature award. Jesse Wente, Director of Canada’s Indigenous Screen Office, has called it a “watershed film in the history of First Peoples cinema.”

Cette œuvre contient des scènes de violence. Pour public averti.
  • écriture
    Alanis Obomsawin
  • réalisateur
    Alanis Obomsawin
  • monteur
    Yurij Luhovy
  • caméra
    Roger Rochat
    Jean-Claude Labrecque
    Philippe Amiguet
    Susan Trow
    François Brault
    Barry Perles
    Zoe Dirse
    Jocelyn Simard
    André-Luc Dupont
    Savas Kalogeras
  • photographie additionnelle
    Sylvain Julienne
    Jean-Pierre Rancourt
    Marcel Poulin
  • None
    Robert Galbraith
    John Kenney
    Ryan Remiorz
    Claude Vendette
    Francis Grandmont
    Leonard, Chef Nelson
    Kahentiiosta
    Tom Paul
    René Robitaille
    Claudia Morgado
    Doreen Steven
    Sia Koukoulas
    Chris Crilly
    Robert Verrall
    Susan Gourley
    Kate De Volpi
  • prise de son
    Raymond Marcoux
    Robert Verebely
    Ismaël Cordeiro
    Marie-France Delagrave
    Catherine Van Der Donckt
    Serge Fortin
    Juan Gutiérrez
  • musicien
    Claude Vendette
    Francis Grandmont
    Pierre Gauthier
  • assistant à la prise de vues
    Michel Bissonnette
    Jocelyn Simard
    Michel Motard
    Stephen Reizes
    Yves Beaudoin
    Nash Read
    Simon Leblanc
    Guylaine Dionne
    Jeff Patenaude
  • électricien
    Guy Rémillard
    Roger Martin
    François Warot
    Jean Berthiaume
  • premier assistant monteur
    Carrie Katz
  • deuxieme assistant monteur
    Ruby-Marie Dennis
  • montage son
    Tony Reed
    Don Ayer
  • assistant monteur sonore
    Donna Vekteris
  • assistant au montage de la musique
    Catherine Merklinger
  • voix
    Jack Burning
    Herbie Barnes
  • recherche
    Alanis Obomsawin
  • narrateur
    Alanis Obomsawin
  • assistant de production
    Julie Ferland
  • mixeur du repiquage
    Jean-Pierre Joutel
  • stagiaire au mixage
    Terry Mardini
  • enregistrement voix
    Michel Chalut
  • studio d'enregistrement de la musique
    Studio 270
  • caméra d'animation
    Pierre Landry
    Lynda Pelley
  • conception des titres
    Val Teodori
  • administrateur de studio
    Marie Tonto-Donati
  • coordonnateur postproduction
    Grace Avrith
  • producteur
    Wolf Koenig
    Alanis Obomsawin
  • producteur exécutif
    Colin Neale

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Éducation

Âge 14 à 17 ans
Sujets scolaires
Une invitation à explorer l'histoire des rapports entre les premiers occupants et les habitants du Québec. Pourquoi peut-on dire que ce film présente la crise d'Oka selon la perspective amérindienne? Comment pourrait-on défendre le point de vue des Québécois? Afin de bien cerner la crise et d’en saisir les différentes interprétations possibles, il pourrait être intéressant de proposer une recherche sur la couverture médiatique, selon les quatre points de vue suivants: le point de vue de la presse amérindienne, celui de la presse québécoise francophone, celui de la presse canadienne-anglaise et celui de la communauté internationale. Par ailleurs, quelles sont les ententes régissant les rapports entre les Premières Nations et les gouvernements en place? Cet enjeu complexe peut être étudié en histoire ou en géographie et, bien entendu, dans le cours sur les Premières Nations.
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