Hibakusha is the Japanese word for the survivors of the American bombings of Hiroshima and Nagasaki. This powerful and moving documentary focuses on a few of the eighty hibakusha who journeyed from Japan to New York in June, 1982, to take part in peace demonstrations held to coincide with the Second United Nations Special Session on Disarmament. They came to urge the nations of the world to prevent nuclear war. Instead of concentrating on the physical suffering of the victims, the film reveals the mental anguish of the hibakusha, who are still haunted by nightmares.
Hibakusha is the Japanese word for the survivors of the American bombings of Hiroshima and Nagasaki. This powerful and moving documentary focuses on a few of the eighty hibakusha who journeyed from Japan to New York in June, 1982, to take part in peace demonstrations held to coincide with the Second United Nations Special Session on Disarmament. They came to urge the nations of the world to prevent nuclear war. Instead of concentrating on the physical suffering of the victims, the film reveals the mental anguish of the hibakusha, who are still haunted by nightmares.
Avertissements : Images perturbantes des corps de victimes de la bombe atomique. Description poignante d’un survivant de la bombe, qui avait cinq ans au moment des événements.
Ce documentaire raconte l’histoire de quelques survivants du bombardement atomique d’Hiroshima, alors qu’ils assistent à une conférence des Nations unies en 1982 pour protester contre les armes nucléaires. Les élèves entendent des statistiques au sujet de la bombe atomique, mais ce film présente des témoignages directs. Les élèves peuvent discuter des répercussions du bombardement d’Hiroshima sur la vie des survivants, rédiger un essai sur les répercussions de la bombe nucléaire, ou écrire leurs réflexions dans leur journal personnel. Les survivants se sont rendus à l’ONU pour promouvoir la paix et la fin des armes nucléaires. Les élèves peuvent débattre de la nécessité des armes nucléaires. Le film se termine sur les images d’un survivant qui confectionne une grue en origami, une évocation du livre L’histoire authentique de Sadako Sasaki et des mille grues, que les élèves peuvent également lire pour en discuter.