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Rocks at Whiskey Trench

2000 1 h 45 min
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Stories of resistance, strength and perseverance are laid bare in this examination of a dark day in Canadian history. At the height of tensions at Oka, Quebec, in 1990, Kanien’kehá:ka (Mohawk) women, children and Elders fled their community of Kahnawake out of fear for their safety. Once past the Canadian Army that surrounded their home, they were assaulted by angry non-Indigenous protesters who pelted their convoy with rocks. This visceral display of hatred and violence – rarely seen so publicly in Canada – shocked the nation and revealed the severity of the dangers that faced the Kanien’kehá:ka in their struggle …

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Rocks at Whiskey Trench

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Stories of resistance, strength and perseverance are laid bare in this examination of a dark day in Canadian history. At the height of tensions at Oka, Quebec, in 1990, Kanien’kehá:ka (Mohawk) women, children and Elders fled their community of Kahnawake out of fear for their safety. Once past the Canadian Army that surrounded their home, they were assaulted by angry non-Indigenous protesters who pelted their convoy with rocks. This visceral display of hatred and violence – rarely seen so publicly in Canada – shocked the nation and revealed the severity of the dangers that faced the Kanien’kehá:ka in their struggle to defend a sacred site.

This film is the fourth in Alanis Obomsawin’s landmark series on the Mohawk resistance at Oka that would become a pivot point in contemporary relationships between Indigenous nations and Canada.

  • écriture
    Alanis Obomsawin
  • réalisateur
    Alanis Obomsawin
  • narrateur
    Alanis Obomsawin
  • monteur
    Yurij Luhovy
  • None
    Claude Vendette
    Francis Grandmont
    Éloi Deraspe
    Meilan Lam
    Andrée Lachapelle
  • caméra
    Roger Rochat
    René Sioui Labelle
    Philippe Amiguet
  • prise de son
    Raymond Marcoux
    Ismaël Cordeiro
    Yves St-Jean
  • musicien
    Claude Vendette
    Francis Grandmont
    Normand Guilbeault
    Pierre Tanguay
  • chanson
    Margaret Beauvais Jocks
  • assistant à la prise de vues
    Michel Bissonnette
    Yoan Cart
    François Paille
  • montage son
    Don Ayer
    Tony Reed
  • assistant monteur
    Sharon King
  • assistant de production
    Willma Lahache
  • technicien du son
    Biagio Pagano
  • enregistrement voix
    Geoffrey Mitchell
  • voix
    Guy Nadon
  • dessins
    Robert Verrall
    Susan Phillips
    Conway Jocks
  • recherche
    Denise Beaugrand-Champagne
    Alanis Obomsawin
  • caméra d'animation
    Pierre Landry
    Thea Pratt
  • coordination de la postproduction
    Claude Cardinal
    Linda Payette
  • enregistrement de la musique
    Geoffrey Mitchell
  • enregistrement de musique - assistance
    Sylvain Cajelais
  • mixeur du repiquage
    Jean Paul Vialard
  • titres
    Gaspard Gaudreau
  • adjoint administratif
    Theodora Kolovos
  • administrateur de programme
    Marie Tonto-Donati
    Nickie Merulla
  • producteur
    Alanis Obomsawin
  • producteur exécutif
    Sally Bochner

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Éducation

Âge 16 à 18 ans
Sujets scolaires

Avertissement : M (violence, discours haineux, langage à connotation raciste)

Ce film expose le contexte, les événements et les conséquences de la résistance de Kanehsatà:ke en 1990, et peut être utilisé pour approfondir l’apprentissage et la compréhension dans le cadre de recherches documentaires, de dissertations, de projets, de discussions et de débats. Décrivez l’évolution du territoire de Kanehsatà:ke au fil du temps et voyez comment elle est liée au traitement inhumain et contraire à l’éthique qui a été réservé à sa population. Les injustices du passé doivent-elles être réparées? Quelles mesures les citoyennes et citoyens peuvent-ils prendre aujourd’hui pour se réconcilier avec l’injustice et avec le traitement haineux et inhumain des peuples autochtones? Que nous apprend la résistance de Kanehsatà:ke sur le colonialisme de peuplement? Le racisme et la discrimination à l’égard des peuples autochtones persistent-ils aujourd’hui? Existe-t-il au Canada d’autres exemples comparables à la résistance de Kanehsatà:ke? Renseignez-vous sur la façon dont les systèmes et les institutions chargés de l’application de la loi contribuent à la haine et à la violence à l’égard des peuples autochtones qui tentent de faire valoir leurs droits issus de traités. Comment la résistance de Kanehsatà:ke a-t-elle changé le regard porté sur le Canada? Pourquoi est-il toujours difficile de faire respecter et reconnaître les traités par le gouvernement et par la population? Décrivez les valeurs éthiques de ceux et celles qui ont combattu les gens de Kanehsatà:ke, qui cherchaient à conserver leurs terres et à honorer leurs morts.

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