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That Old Game La Crosse

2018 7 min
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Long before Canada became a country, every nation on Turtle Island had its own unique version of a stick-ball game. The most popular one on this continent has always been lacrosse, a game that was gifted to the First Nations by the birds and four-legged animals, and played for centuries as a medicine game. This short film explores how the medicine game that has been passed down from generation to generation by the Haudenasaunee at the Fort Erie Native Friendship Centre is helping to revive their cultures and restore their communities. Young people have always been at the centre of …

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That Old Game La Crosse
  • Urban.Indigenous.Proud
    Urban.Indigenous.Proud
    2018 5 films
    Urban.Indigenous.Proud is a film project partnership between the Ontario Federation of Indigenous Friendship Centres and the National Film Board of Canada. Taking a community-driven approach, the OFIFC and the NFB produced five short documentaries by Indigenous filmmakers who set out to explore urban Indigenous culture and lived experiences in five Friendship Centre communities.

Détails

Long before Canada became a country, every nation on Turtle Island had its own unique version of a stick-ball game. The most popular one on this continent has always been lacrosse, a game that was gifted to the First Nations by the birds and four-legged animals, and played for centuries as a medicine game. This short film explores how the medicine game that has been passed down from generation to generation by the Haudenasaunee at the Fort Erie Native Friendship Centre is helping to revive their cultures and restore their communities. Young people have always been at the centre of community for many First Nations societies, and this documentary shares the wisdom of cultivating the spirit of belonging in youth, revealing how this is helping to shape a new future.

  • écriture
    JL Whitecrow
  • réalisateur
    JL Whitecrow
  • producteur
    Kristi Lane Sinclair
    Lea Marin
  • producteur exécutif
    André Picard
    Anita Lee
  • producteur associé
    Kate Vollum
  • directeur de la photographie
    Nicholas Bradford-Ewart
  • preneur de son
    Beni Harper
  • monteur
    Jordan O'Connor
  • None
    Anthony Wallace
    Mélanie Bouchard
    Cynthia Ouellet
    Jacques-Bertrand Simard
  • narration
    Gary Parker
  • animation
    JL Whitecrow
  • administrateur
    Isabelle Limoges
  • coordonnateur de production
    Gabrielle Dupont
  • coordonnateur technique
    Daniel Lord
    Kevin Riley
    Max Wolfond
  • directeur, Développement des affaires, Programme institutionnel
    Julie Huguet
  • chargé de programmes
    Marcia Seebaran
  • gestionnaire des opérations
    Mark Wilson
  • superviseur de production
    Marcus Matyas
  • assistant monteur
    William Mitchell
  • monteur en ligne
    Denis Pilon
  • mixage
    Luc Léger
  • technicien
    Isabelle Painchaud
    Patrick Trahan
    Pierre Dupont
  • agent, marketing
    Charles Pease
    Kelly Fox
  • agent de publicité
    Jennifer Mair
  • agent, réseautage
    Donna Cowan
  • agent de mise en marché, Projets communautaires
    Jane Gutteridge
  • services juridiques
    Christian Pitchen
  • conception des titres
    Aimée Rochard
  • mettant en vedette
    Kevin Sandy
    Roman Hill
    Lucas Sawana
    Avery Steinbach-Parker
    Dylan Brant
    Joejoe Brant
    Krystal Brant
    Gary Parker
    Jennifer Dockstader

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Éducation

Âge 12 à 18 ans
Sujets scolaires

Ce documentaire peut inspirer des recherches, des discussions ou des projets et servir d’outil pour approfondir les connaissances sur les membres des Premières Nations, les Inuits et les Métis en milieu urbain. Qu’est-ce qu’une histoire de la création? Comment l’étude de l’histoire de la crosse peut-elle servir de point de départ à l’étude de la culture et de l’histoire? À quelle histoire de la création l’expression «île de la Tortue» renvoie-t-elle, et en quoi la connaissance de cette histoire permet-elle de mieux comprendre la culture des Premières Nations et leur lien avec la terre? Quels autres jeux reposant sur des bâtons occupent une place importante, sur l’île de la Tortue? En quoi les jeux peuvent-ils enseigner la vision du monde? Comment un jeu comme la crosse aurait-il été utilisé pour résoudre un conflit? Comment les sports font-ils partie intégrante de la santé et du bien-être holistique (spirituel, mental, physique, émotionnel)? Pourquoi une équipe irlandaise de crosse a-t-elle renoncé à participer au championnat du monde pour laisser sa place à une équipe haudenosaunee (iroquoise) et qu’est-ce que cela révèle sur son sens de l’éthique?