Long before Canada became a country, every nation on Turtle Island had its own unique version of a stick-ball game. The most popular one on this continent has always been lacrosse, a game that was gifted to the First Nations by the birds and four-legged animals, and played for centuries as a medicine game. This short film explores how the medicine game that has been passed down from generation to generation by the Haudenasaunee at the Fort Erie Native Friendship Centre is helping to revive their cultures and restore their communities. Young people have always been at the centre of …
Long before Canada became a country, every nation on Turtle Island had its own unique version of a stick-ball game. The most popular one on this continent has always been lacrosse, a game that was gifted to the First Nations by the birds and four-legged animals, and played for centuries as a medicine game. This short film explores how the medicine game that has been passed down from generation to generation by the Haudenasaunee at the Fort Erie Native Friendship Centre is helping to revive their cultures and restore their communities. Young people have always been at the centre of community for many First Nations societies, and this documentary shares the wisdom of cultivating the spirit of belonging in youth, revealing how this is helping to shape a new future.
Ce documentaire peut inspirer des recherches, des discussions ou des projets et servir d’outil pour approfondir les connaissances sur les membres des Premières Nations, les Inuits et les Métis en milieu urbain. Qu’est-ce qu’une histoire de la création? Comment l’étude de l’histoire de la crosse peut-elle servir de point de départ à l’étude de la culture et de l’histoire? À quelle histoire de la création l’expression «île de la Tortue» renvoie-t-elle, et en quoi la connaissance de cette histoire permet-elle de mieux comprendre la culture des Premières Nations et leur lien avec la terre? Quels autres jeux reposant sur des bâtons occupent une place importante, sur l’île de la Tortue? En quoi les jeux peuvent-ils enseigner la vision du monde? Comment un jeu comme la crosse aurait-il été utilisé pour résoudre un conflit? Comment les sports font-ils partie intégrante de la santé et du bien-être holistique (spirituel, mental, physique, émotionnel)? Pourquoi une équipe irlandaise de crosse a-t-elle renoncé à participer au championnat du monde pour laisser sa place à une équipe haudenosaunee (iroquoise) et qu’est-ce que cela révèle sur son sens de l’éthique?